نقش رژیم غذایی و ورزش در مدیریت آپنه انسدادی خواب

 نقش رژیم غذایی و ورزش در مدیریت آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب
آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب (OSA) با افزایش بیماری های قلبی عروقی (CVD) و مرگ و میر در جهان همراه است. این مطلب پذیرفته شده است که آپنه انسدادی خواب و چاقی معمولا همسویی دارند.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می کند که کاهش وزن و رژیم غذایی گزینه های درمانی سبک زندگی سالم برای آپنه انسدادی خواب می باشند. در هر حال، بیشتر آزمایشات بالینی بر اساس توصیه ی مبتنی بر تمرکز بر روی اثربخشی رژیم های غذایی با کالری محدود و اغلب کم چربی برای بهبود شدت این بیماری استوار است.

شواهد موجود نشان می دهد که مزایای یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و یا رژیم غذایی مدیترانه ای در افراد دارای اضافه وزن و چاقی فراتر از دیگر مزایای شناخته شده ی کاهش وزن می باشد.

علاوه بر این، ورزش دارای اثر محافظتی مستقل بر سلامت عروق است که ممکن است به افزایش استرس اکسیداتیو، التهاب و فعال سازی سمپاتیک در بیماران جواب دهد.

همچنین مراقب غذاهای زیر باشید زیرا که آن ها می توانند شرایط آپنه ی خواب را بدتر کنند:

  • موز: در حالی که بسیاری از میوه ها برای بهبود علائم آپنه ی خواب مفید هستند، موز یک استثنا است
  • گوشت با چربی بالا: از آنجا که محدود کردن مصرف چربی برای مراقبت از این بیماری بسیار مهم است، گوشت گاو و گوشت خوک باید در بهترین حالت ممکن کم و ناچیز مصرف شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *