نقش پر اهمیت تغذیه در جلوگیری از زوال عقل و افسردگی در دوران پیری

نقش پر اهمیت تغذیه در جلوگیری از زوال عقل و افسردگی در دوران پیری

جمعیت انسان ها در سراسر جهان پیر می شود. تخمین زده می شود که تا سال 2050 دو میلیارد نفر به سن 60 سالگی یا بیشترخواهند رسید، که 131 میلیون نفر آن ها تحت تاثیر زوال عقل قرار خواهند گرفت، در حالی که پیش بینی می شود افسردگی تا سال 2020 دومین علت ناتوانی در جهان باشد.

 تغذیه در جلوگیری از زوال عقل
تغذیه در جلوگیری از زوال عقل

بنابراین ممانعت یا به تاخیر انداختن شروع این اختلالات باید اولویت سلامت عمومی باشد. شواهدی مبنی بر ارتباط الگوهای خاص رژیم غذایی، به ویژه رژیم غذایی مدیترانه ای، با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و افسردگی وجود دارد.

مواد مغذی خاصی نیز در ارتباط با سلامت مغز مورد بررسی قرار گرفته اند و شواهد جدید از نقش های محافظتی اسید چرب امگا 3، پلی فنل ها، ویتامین D و ویتامین های B در برابر زوال عقل و افسردگی به ما اطلاع می دهند.

درحال حاضر، کلیه ی شواهد در حمایت از نقش فولات (اسید فولیک) و ویتامین های B (ویتامین B12، ویتامین B6 و ریبوفلاوین) در کاهش پیشرفت زوال عقل و احتمالا کاهش خطر افسردگی در پیری بسیار قوی و مطرح هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *