تغذیه مناسب کنکور و روزهای امتحان

بدون تردید تغذیه مناسب نقش کلیدی در موفقیت و افزایش بازدهی در شرایطی مانند کنکور و یا امتحانات دارد. به همین دلیل برای افزایش بازدهی و عملکرد بهتر مغز و همچنین تقویت حافظه باید به نقش تغذیه به ویژه در ایام امتحانات توجه بیشتری کرد. آماده شدن برای کنکور هم از این قاعده مستثنا نیست.
داشتن یک برنامه غذایی شامل سه وعده اصلی و 2 تا 3 میان وعده در دوران آماده شدن برای کنکور یا امتحان بسیار ضروری خواهد بود.
تغذیه روز کنکور
تغذیه روز کنکور

در صورت تغذیه نامناسب چه مشکلاتی دانش آموز را تهدید می کند؟

گاهی استرس ناشی از یک امتحان باعث پرخوری و یا بی اشتهایی عصبی می گردد که در صورت جدی گرفته نشدن می تواند  باعث سوء تغذیه گردد .
بی نظمی در صرف غذا موجب ناراحتی گوارشی می گردد که متعاقبا روی تمرکز و بازده ذهنی اثر خواهد داشت.
باید در نظر گرفت خود استرس با تغییراتی باعث افزایش نیاز به مواد مغذی می گردد و با توجه به حساس بودن سن با مشورت متخصص تغذیه می توان در صورت نیاز از برخی مکمل ها استفاده نمود.
علاوه بر آن در این ایام به علت مشغله فراوان معمولا فعالیت بدنی به شدت کاهش می یابد . کاهش تحرک علاوه بر تشدید استرس باعث افزایش وزن و چاقی و در مواردی افزایش ابتلا به یبوست و عوارض ناشی از آن ” در این دوران” می گردد.
گاهی به علت مشغله و استرس یک وعده غذایی به اشتباه حذف می گردد . و گاه به دلیل کمبود وقت غذاهای آماده و تنقلات جایگزین وعده های اصلی می گردند.

رای پیشگیری از عوارض تغذیه نادرست در دوره آماده سازی کنکور و امتحان چه کنیم؟

با داشتن فعالیت های کششی روزانه علاوه بر کمک به کارکرد بهتر دستگاه گوارش می توان بازده ذهن را نیز افزایش داد.
همچنین مصرف مناسب سبزیجات در طول روز از یبوست جلوگیری می کند.
در این دوران با اختلال در چرخه خواب به اشتها و الگوی غذایی هم لطمه وارد می شود.
افرادی که چرخه خواب منظمی ندارند قطعا از الگوی غذایی مناسب هم پیروی نکرده و معمولا استرس بیشتری هم تجربه می کنند.
پس بیدار ماندن به بهانه مطالعه تنها بازده ذهن و حافظه را کاهش خواهد داد .
نوشیدن یک لیوان شیر ولرم یا یک واحد میوه ، عدم مصرف غذاهای چرب و حجیم در وعده شام باعث داشتن خواب بهتر می گردد.
باید دقت کرد هله هوله و تنقلات مضر جای خود را به میان وعده های سالم و مقوی بدهند .
انواع آجیل ، مغزها ، میوه های خشک و … نمونه های مناسبی برای میان وعده دوران امتحانات می باشد.
نوشیدن مایعات کافی از مواردیست که در کارایی ذهن به شدت تاثیر خواهد داشت.
قرار دادن بطری آب در دسترس دید از راههای افزایش مصرف مایعات در طول روز است.
دقت کنید نوشیدن چای غلیظ و قهوه بیش از حد تنها باعث افزایش استرس و بی قراری و به تبع آن عدم تمرکز می گردد.
باید توجه داشت در حین انجام فعالیت های ذهنی تمایل به مصرف مواد غذایی شیرین افزایش می یابد که اگر مصرف آنها  به صورت کنترل نشده افزایش یابد علاوه بر افزایش وزن و آسیب به سلامت دندان ها باعث سیری کاذب می شوند.

شب کنکور چه بخوریم؟

شب قبل از امتحان شام خود را زودتر میل کنید تا خواب راحت تری داشته باشید.
در روز امتحان به منظور  افزایش کارآیی مغز از مواد پروتئینی مانند تخم مرغ ، پنیر همراه گردو و … استفاده کنید.
و مصرف داشتن یک موز یا مقداری کشمش در طول امتحان جهت کنترل قند خون بسیار مفید خواهد بود.
در حین امتحان نوشیدن آب را فراموش نکنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *